Namiřte na cíl a jděte za svým snem.
Nevzdávejte se.
A pamatujte na slova klasika:
"Nejvíce nás omezují hranice, které si sami stanovujeme."
Vitamín života - obrázek

Vitamín života - obrázek

Kyselina listová je vitamín řady B. Její název pochází z latinského výrazu folium, což znamená „list“. Toto slovo připomíná špenátové listy, ze kterých byla tato látka poprvé izolována. Kyselina listová je pro život buněk zcela nezbytná a někdy se jí proto říká „vitamín života“. Lidský organizmus ji využívá mimo jiné jako podpůrnou látku právě při tvorbě DNA. Vzhledem k tomu, že naše tělo si tento vitamín nedokáže samo vytvořit, musíme jej získávat z potravy, kterou přijímáme.
Příznakem nedostatku kyseliny listové je obvykle podrážděnost, potíže se soustředěním a často i depresivní stavy. Hojení poškozených sliznic a jiných ran se zpomaluje. Vzhledem k tomu, že kyselina listová u člověka snižuje i hladinu homocysteinu, její nedostatek vede ke zvyšování množství této látky v těle a růstu rizika kardiovaskulárních onemocnění – např. arteriosklerózy nebo mozkové mrtvice. Její význam zná i každá nastávající maminka – dostatek kyseliny listové má zásadní význam při vývoji lidského plodu, kdy dochází k dělení buněk embrya. Nedostatek kyseliny listové u nenarozených dětí může vést ke vzniku abnormalit – např. vrozeného zadního rozštěpu páteře. Z tohoto důvodu jsou těhotným ženám podávány potravinové doplňky s obsahem kyseliny listové. Kyselina listová se rovněž doporučuje jako prevence proti mozkové mrtvici a infarktu.

Kyselina listová se nachází zejména v listové zelenině, jako je například špenát a listový salát, v rajčatech, bramborách, některých druzích zelí a ovoce a výrobcích z celozrnné mouky. Obzvláště bohaté na kyselinu listovou jsou pšeničné klíčky a sojové boby. Zdrojem kyseliny listové v mase jsou zejména játra a jiné vnitřnosti. Ti, kteří dávají přednost zdravé svačině, mohou sáhnout po sáčku slunečnicových semen, neboť i ty obsahují spoustu kyseliny listové. Zdravý člověk potřebuje 0,4 mg kyseliny listové denně. Těhotným ženám se doporučuje přijímat 0,6 mg. U lidí dopřávajících si zdravou, vyváženou stravu obsahující spoustu čerstvé zeleniny, by měl být příjem tohoto vitamínu dostatečný. Výzkum však potvrzuje, že 80 – 90 % populace nezískává denní dávku kyseliny listové prostřednictvím normální stravy. Nedostatek kyseliny listové je poměrně běžný jev a projevuje se především u těch, kteří konzumují velké množství alkoholu, často kouří a žijí nezdravým způsobem života.

20.02.2009 13:26:12
Jesterka_J
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one