Namiřte na cíl a jděte za svým snem.
Nevzdávejte se.
A pamatujte na slova klasika:
"Nejvíce nás omezují hranice, které si sami stanovujeme."

Škola zad - zvedání břemen

Určitě jste někdy přemýšleli , jak bychom měli zvedat různé předměty tak ,aby nás nebolela záda a abyste nepociťovali přílišnou zátěž na vaši páteř. Nejde jen o zvedání různých předmětů - jako jsou tašky , věci v domácnosti, kusy nábytku atd. ale jde i o zvedání dětí , zvířátek ...

 

Jestli máte tu možnost, všimněte si, jak malé děti zvedají hračky nebo nějaké předměty ze země. Pak se podívejte na nějakého dospělého, jak dělá to samé. Vidíte ten rozdíl ?

Malé dítě přijde ke hračce, stoupne si těsně k ní nebo nad ní, pokrčí OBĚ DVĚ nohy a jednou nebo oběma ručičkama hračku zvedne.

Co převážně udělá dospělý ? Přijde k předmětu , který chce zvednout, stoupne si buď k němu nebo kousek opodál , nechá NATAŽENÉ OBĚ DVĚ NOHY a pro předmět se jednou nebo oběma rukama doslova natáhne.

 

Jaký je v obouch typech zvedání rozdíl a jak je to podle rehabilitace správně ?

Rozdíl je převážně v těžišti těla a zatížení odlišných svalových skupin.

Pokud si stoupnete do těsné blízkosti předmětu , POKRČÍTE OBĚ DVĚ NOHY ( jako to dělá malé dítě ) , máte všechny svalové skupiny rovnoměrně zatížené. To znamená , že těžiště máte rovnoměrně zatížené na spodních končetinách, oblast břicha a zádových svalech ( laicky řečeno ) . V této chvíli, vám pracují,havně břišní svaly, zádové svaly, svaly pánevního dna a svaly dolních končetin, tak, jak mají.

Pokud necháte NATAŽENÉ OBĚ DVĚ nebo i JEDNU NOHU ( není to už takový rozdíl ) , pak máte těžiště těla rozložené hlavně na spodních končetinách a v oblasti zad - především v oblasti beder. Tímto postojem se přetěžují hlavně klouby na dolních končetinách - to znamená kotníky, kolena, kyčle a také se přetěžuje oblast bederní pátěře. Poté, když je břemeno tímto způsobem zvedáno , dopadne celá váha břemene na spodní záda - bedra, která se snaží celou páku předmětu udržet.

 

Už tušíte který postoj je lepší ? :-)

Pokud budete zvedat jakékoliv předměty, pamatujte si, že byste měli váhu těla rovnoměrně rozložit a zbytečně nezatěžovat jednotlivé partie. Pokud POKRČÍTE OBĚ DVĚ NOHY , máte tzv. vyhráno. Všímejte si, jak se hýbou malé děti. Ještě než jim předáme určité pohybové zlozvyky, hýbou se ukázkově, přesně tak, jak by to mělo vypadat.

Proto , kteří z vás tušili , že při zvedání břemen by měly být OBĚ DVĚ NOHY POKRČENÉ - tušili jste správně :-)

Jestli chcete, zkuste si oba tyto postoje v praxi porovnat a sami vnímejte , jak se u jednotlivých postojů cítíte. Držím vám palce :-)

12.03.2009 09:12:07
Jesterka_J
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one